Screenshot of Visual Art's front page hero

Nya visualart.com – allt från läder och strategi till LED och guld

Earth People har en långvarig relation med Visual Art och har varit en betrodd samarbetspartner under mer än ett decennium. Tidigare samarbeten har resulterat både i webbplats och medskapandet av Visual Arts produkter och interna verktyg.

De senaste åren har Visual Art växt så det knakar, både i storlek och vad gäller mängden tjänster de erbjuder.  I och med det lyckades den gamla webbplatsen inte längre riktigt kommunicera vad bolaget i dagsläget står för och erbjuder. De jobbar med Digital Signage, en rätt komplex verksamhet fick vi lära oss när vi började fila på hur sajten ska presenteras på bästa sätt.

Det handlar om digitala skärmar. Men också strategi, design, filmproduktion, hårdvara, mjukvara, installation, guldplåtar och läder, skärmstorlekar från minsta lilla hyllkant till kvarters-stora LED-väggar, support och underhåll. Och framförallt människorna och deras specialkunskaper som utgör klistret som får allt att hålla ihop.

Det vi landade i var att de tjänster Visual Art erbjuder är mästare att lägga pussel. Så det tog vi med oss, både som koncept och rent visuellt. Alla bitar är lika viktiga. Även om de olika delarna ofta följer en sekvens – pusselbitarnas ordning – så handlar mycket av arbetet om cirkulärt lärande och iteration. Därför slumpas startpunkten i videosekvensen var gång sidan laddas.

I skiss- och konceptstadiet använde vi “Digital Signage is a puzzle. We know all the pieces!“, en tagline som fastnade, och som nu även används av Visual Art i övrig kommunikation.

Utöver den pedagogiska utmaningen att berätta allt detta ville vi att en besökare direkt visuellt ska förstå att verksamheten handlar om skärmar och rörlig bild. Därför har vi jobbat i stor utsträckning med video, både innehållsmässigt och på ett dekorativt sätt för att formen ska spegla innehållet. Video löser också utmaningen med att presentera “filmer på filmer“, där både arbetet bakom och det som sedan syns på verkliga skärmar presenteras i sitt sammanhang. Stillbilder på skärmarna i olika miljöer har också varit en central beståndsdel i sidans innehåll.

Den nya webbplatsen löser också ett antal mer praktiska problem, särskilt genom förbättringar av supportfunktionen. De nya supportsidorna förväntas minska trycket på kundtjänsten samtidigt som det blir lättare för kunder att själva lösa eventuella problem eller frågor kring de lösningar Visual Art erbjuder.

En annan betydande funktion vi skapade inom ramarna för projektet är Knowledge Hub. Här har vi hjälpt Visual Art att samla och presentera det bästa innehållet för att sprida kunskap inom deras verksamhetsområden. Den gamla sajten hade redan värdefullt innehåll, men nu har det organiserats och lyfts fram på ett välstrukturerat sätt.

För oss på Earth People känns det fint att skapa något som verkligen möter behoven hos Visual Art och deras kunder, samtidigt som det är en upplevelse att interagera med den nya sajten.

visualart.com kan du se resultatet.

Vill du veta mer eller söker du en digital samarbetspartner? Maila johan@earthpeople.se